U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! april 2004
Nog niet eerder heeft zich een voorval voorgedaan zoals in Hilversum afgelopen maand. Zestien mensen raakten na het legen van een huisvuilcontainer bedwelmd door een giftige stof. Zoiets valt niet te voorkomen, maar bedrijven moeten hierop wel voorbereid zijn.
De Limburgse gemeenten zijn al geruime tijd bezig tot meer samenwerking te komen. Doel is onder meer om de kosten van het afvalbeheer te verminderen. Wat dat betreft is 1 januari 2009 een belangrijke datum, omdat dan het verwerkingscontract met Essent afloopt. De Limburgse samenwerking moet leiden tot betere voorwaarden waaronder een nieuw ontract wordt afgesloten. Met Essent, of met een ander bedrijf.
Brabant maakt zich zorgen over de vierde lijn bij AZN. De provincie wil die vierde lijn graag omdat daarmee de tarieven flink dalen, maar Essent bouwt pas als ook Limburg haar afval na 2008 blijft aanleveren. Limburg lonkt echter naar andere partners.
Op 1 mei 2004 krijgt de Europese Unie er tien nieuwe leden bij. Maar het afval- en milieubeleid van de meeste nieuwkomers staat nog in de kinderschoenen. Het is dan ook lang niet zeker dat zij hun regelgeving op tijd ingevoerd zullen hebben. Een blik op een lange, drukke invoegstrook.
'Modificatie en Stop' (MeS) heet het grootschalige project dat AZN de afgelopen twee jaar heeft uitgevoerd. Belangrijkste doel was de efficiency van de installatie en daarmee de verwerkingscapaciteit te verhogen. De eerste resultaten geven reden tot optimisme.
Het Europese Hof van Justitie blijft ons nieuwe uitspraken aanleveren over het afvalstoffenbegrip. De uitspraak die hier wordt behandeld geeft de nadere grenzen aan tussen stoffen die als productresidu bij de productie ontstaan en als afvalstof moeten worden aangemerkt en stoffen die bij de productie ontstaan maar geen afvalstof zijn (bijproducten).
Gemeenten zijn momenteel aan het taxeren in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). Daarmee krijgen, in de periode tot 2005, alle onroerende zaken opnieuw een waarde toegekend. Deze waarde geldt als grondslag voor de aanslagen onroerende-zaakbelastingen en de waterschapsomslag. Een belangrijke operatie dus, ook voor afvalverwerkingsbedrijven.
Vervoer over water of rails heeft een positief milieu-imago. Transport over de weg zou sterk vervuilend zijn. Die veronderstellingen zijn niet helemaal terecht, concludeert het onderzoeksbureau CE. Schoon versus vervuilend transport bestaat niet,daarvoor zijn er te veel factoren in het spel.
Terwijl de markt van inzamelvoertuigen onder druk staat, is Ros Roca bezig vaste voet op Nederlandse bodem te krijgen. De Spaanse fabrikant wil op termijn een aandeel van minimaal tien procent van de opbouwmarkt.
Het eerste voertuig uit de nieuwe generatie achterladers van Geesink is op 15 april overgedragen aan Clean Mat. Met deze GPM III wordt afscheid genomen van de GPM II die twintig jaar geleden werd geïntroduceerd. De nieuwe productlijn vormt een keerpunt zowel voor de organisatie als de productie bij Geesink.
Het inzamelen en vervoeren van afvalstoffen kenmerkt zich door een veelheid aan nationale en internationale regels. Om afvalstoffenvervoerders door de jungle van regelgeving te loodsen, introduceert Transport en Logistiek Nederland voor haar leden op 1 mei 2004 het internetsysteem Afval@Route.