Dit jaar bestaat Engels officieel vijftig jaar. Een feestelijke aangelegenheid die we niet ongemerkt voorbij willen laten gaan. Op deze pagina's biedt Engels u de geschiedenis van een onderneming die dankzij flexibel en daadkrachtig ondernemerschap haar marktpositie heeft veroverd.
Jan Engels maakte zich zelfstandig in 1955 als agent in machines en toebehoren voor de textielindustrie. Op 1 januari 1960 schreef hij zich officieel in bij de Kamer van Koophandel; de ‘geboorte’ van het bedrijf was een feit. In de jaren daarna ging de Nederlandse textielindustrie ten onder, maar ons bedrijf wist zich aan te passen. Toen in 1985 een nieuwe generatie management aantrad, was het specialisme ‘magazijnstellingen en bijpassende kunststof bakken voor de industrie’.
Het door minister Ed Nijpels bekroonde idee ’Milieubox’ van de destijds kersverse directeur Joost Engels, sloeg dermate aan dat het zwaartepunt van de onderneming volledig op de levering van kunststof bakken kwam te liggen. Er werd geïnvesteerd in mallen voor bakken voor huis-aan-huis inzamelen van glas en papier, en samen met de TU Delft en de gemeente Amsterdam in een modulair afvalbakkensysteem ‘ecomodules’. Uiteindelijk leverden we in Nederland en daarbuiten zo’n drie miljoen milieuboxen.
Toch bleef Engels op afvalgebied een nichespeler. Bakken voor de inzameling van TL-buizen, accu’s, confidentieel papier en kca vormden zo’n 30% van de omzet. De overige 70% bestond uit logistieke producten met als afnemers Philips Telecommunicatie, Rank Xerox, Océ en IBM (nu alle vrijwel zonder productie in Nederland). Op de sterk door de Duitse producentenvereniging GGAWB -tegenwoordig in Nederland het samenwerkingsverband KLAIR - gedomineerde Nederlandse minicontainermarkt kregen we geen voet aan de grond.
Engels wil graag een Europees bedrijf zijn en daarom richtten we onder meer Engels Logistics NV in België en Engels Manutention & Environnement SARL in Frankrijk op. In reactie op gewonnen openbare aanbestedingen voor (semi)-ondergrondse containers in Agen, Vitré, Amiens en Macôn, besloot de Franse multinational Plastic Omnium (PO) in 2006 tot ingrijpen. Engels’ toeleverancier Rotherm kreeg door PO een contract aangeboden voor levering van vijfhonderd ondergrondse systemen in ruil voor exclusiviteit in Frankrijk. PO hoopte dat Engels daardoor niet aan haar verplichtingen naar haar Franse klanten kon voldoen, en zo voorgoed uitgeschakeld zou zijn op de Franse markt. Huzarenstukje: binnen drie maanden ontwikkelden, produceerden en leverden we eigen ondergrondse afvalcontainers. Dit kwam mede dankzij de ondersteuning van WTL Europe. PO had het nakijken…
Daar bleef het niet bij. Ook een andere Duitse toeleverancier van Engels werd verleid door PO. Zijn door Engels in de Franse markt geïntroduceerde semi-ondergrondse afvalbakken werden plotseling ook door PO aangeboden. Dit leidde tot het verlies van onze grootste klant voor dit product, de Maurienne vallei in de Franse Alpen. Reden voor Engels om deze afvalbak in verbeterde vorm zelf te gaan fabriceren in ons inmiddels opgezette eigen productiebedrijf in Duitsland. Hierdoor herwonnen we het marktleiderschap in de Franse Alpen in 2010, met klanten als Ville de Gapp, Vallée de Thones, Vallée d’Avance en Faucigny Glières.
Vanwege de kredietcrisis dreigt er omzetverlies bij onze logistieke poot, die met name van investeringen leeft. Om dit te compenseren, koopt Engels in 2008 het bedrijf HLC Milieuservice BV ter versterking van de ‘milieupoot’. We geloven heilig dat de Nederlandse afvalwereld voortdurend verder professionaliseert en dat er juist daarom ruimte is voor een nieuwe speler met onbezoedeld banier en een frisse kijk die turn-key oplossingen levert. Ondanks overcapaciteit in de branche en prijserosie willen we eerlijke en transparante offertes uitbrengen en niet later voor de rechter meerprijzen afdwingen. HLC maakt ons programma compleet met containermanagementsoftware en met een klant als Amsterdam Noord, waar de communicatie met 598 ondergrondse perscontainers verzorgd wordt. HLC brengt ons ook referentieprojecten op het gebied van leveren, chippen en uitzetten van containers. Zonder referenties is het namelijk onmogelijk om Europese aanbestedingen te beantwoorden. Tot slot brengt HLC nog een callcenter in.
Een overzicht van grote Benelux-projecten van Engels op het gebied van afvalinzameling vanaf 2009
|
De bovengenoemde strategie hield de groepsomzet in 2009 gelijk aan die van 2008. Dit jaar gaat Engels 15% groei realiseren, tot € 23.000.000. We zijn op dit moment de enige Europese aanbieder die beschikt over een eigen productie van ondergrondse containers en perscontainers. We kunnen minicontainers leveren en huis-aan-huis uitzetten tegen concurrerende prijzen en combineren dat met ervaring in het ‘bechippen’ van bestaande containers. Engels heeft volumeprinters voor het verzorgen van ondersteunende mailings en een callcenter voor het beantwoorden van vragen. Container- managementsoftware van Engels combineert het beheer van ondergrondse (pers)containers en minicontainers in één pakket.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website
Vakblad Afval! augustus 2010 (nummer 6)