U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! augustus 2010
“Koeltjes”, noemt Attero-directeur Pierre Vincent de relatie in november 2009 met de Brabantse gemeenten. Zogenoemde 'wurgcontracten' met Attero hadden het contact tussen de partijen behoorlijk beschadigd. Nog geen jaar later tekenen de partijen een overeenkomst waarmee het gft-contract met Attero wordt gecontinueerd; besprekingen over het restafval volgen. Vanwaar deze omslag?
Tegels, laddermatten, kaften van schoolboeken, riemen, tassen, slippers: Granuband weet van oude autobanden weer nieuwe producten te maken. Misschien rijdt u binnenkort zelfs over het rubber van uw eigen oude autobanden. In het Amsterdamse haventerrein liggen hoge stapels banden te wachten op verwerking. Met maalmolens, magneten, blazers en een batterij aan zeven worden ze verkleind en schoongemaakt tot rubbergranulaat.
Dit jaar bestaat Engels officieel vijftig jaar. Een feestelijke aangelegenheid die we niet ongemerkt voorbij willen laten gaan. Op deze pagina's biedt Engels u de geschiedenis van een onderneming die dankzij flexibel en daadkrachtig ondernemerschap haar marktpositie heeft veroverd.
De afvalbranche is een door wetgeving en beleid sterk gereguleerde markt. Hoewel er over het grote aantal regels wel eens wordt geklaagd, hebben afvalbedrijven soms ook baat bij de sterke regulering. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 16 juni. Zo mogen er zonder inzamelvergunning geen huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld.
De gemeenteraad van Hengelo ging vorig jaar in mei unaniem akkoord met het voorstel tot invoering van diftar op basis van volume/frequentie. Dat een volledige gemeenteraad hiermee instemt, komt zelden voor. Adviesbureau De Jonge Milieu Advies (JMA) ging na welke factoren ertoe hebben geleid dat de Hengelose besluitvorming over diftar zoveel geruislozer is verlopen dan in andere gemeenten.
Te veel partijen, te veel belangen en te sterk uiteenlopende functies. Dat zijn - kort gesteld - de redenen om niet over te gaan naar één cao voor de hele sector. Wat bij het arboconvenant wel lukte, krijgt de sector voorlopig voor de arbeidsvoorwaarden niet voor elkaar. Alleen de vakbonden zien de voordelen en de mogelijkheden. Bedrijven en gemeenten laten het liever bij het oude.
De Richtlijn vakbekwaamheid voor vrachtwagenchauffeurs heeft een stimulans gegeven aan de opleidingswereld. Maar niet iedere verandering wordt toegejuicht. Met name de komst van rijscholen op de markt wordt met argusogen bekeken. En hoe ziet de toekomst eruit nu de scholingssubsidie plotsklaps is afgeschaft?
Steeds meer afvalbedrijven bieden hun medewerkers een programma voor lifestylebegeleiding aan: van sporten met collega's tot gezonder eten in de bedrijfskantine. Alles om de werknemer weer gezond te krijgen en het ziekteverzuim te verlagen. Alleen zit niet iedereen daar op te wachten.
Directeur Afvalcombinatie De Vallei in Ede
De afgelopen drie jaar heeft onderzoeksbureau Eureco bij éénderde van alle 430 Nederlandse gemeenten het restafval geanalyseerd op samenstelling. De gegevens over afvalsamenstelling zijn recentelijk gekoppeld aan de hoeveelheid restafval per gemeente én aan het gevoerde afvalbeleid. Eureco kwam daarmee tot verrassende inzichten.
Verboden activiteiten van een criminele organisatie die op grote schaal handelde in synthetische drugs, waren aanleiding voor het grootschalig onderzoek 'Everzwijn'. Dit leidde uiteindelijk tot vervolging en een strafzaak. Aan de orde kwam de vraag wat te verstaan onder “storten van afval buiten een inrichting”?
De vernieuwde Kaderrichtlijn afvalstoffen zet sterk in op preventie, hergebruik en recycling. Onnodige belemmeringen moeten worden weggenomen. De Nederlandse wetgever kiest voor een "één-op-één" implementatie van de richtlijn.
Wanneer u dit leest, zwelgt u misschien nog in goede vakantieherinneringen. Vergeten zijn de files, de chagrijnige horecamedewerkers, het overvolle campingveld, de verloren portemonnee, de obstipatie of juist dat andere: de auto met panne en de afvalbergen.