De ondergrondse Metro-containers van VConsyst zijn een begrip. Het succesvolle concept evolueerde tot een totaalpakket van hardware, software en elektronica. Met de M162, de blauwdruk voor de nieuwste Metro-generatie, slaat VConsyst nieuwe wegen in.
Metro-containers vinden hun weg in Nederland, een groot aantal landen in Europa en inmiddels ook in Turkije. De M162 is de gedurfde blauwdruk voor de volgende generatie Metro-inwerpzuilen die door VConsyst werd ontwikkeld. "De circulaire economie vraagt voortdurend om nieuwe antwoorden," zegt adjunct-directeur Quirijn van Loon. "Vanuit dat perspectief anticiperen we op nieuwe mogelijkheden om afvalinzameling verder te ontwikkelen. Daarmee ga je een complexe uitdaging aan, gezien alle eisen die aan afvalinzamelcontainers gesteld worden. We willen met concrete, kant-en-klare oplossingen op die uitdaging inspelen," vat van Loon de intentie achter de nieuwe Metro-generatie samen. "In deze veranderende wereld moet afvalinzameling future proof zijn. Met de M162 hebben we geprobeerd om functionaliteit en esthetica in een vernieuwend concept samen te brengen." Innoveren begint met interesseren, vindt van Loon: "Waarmee kun je het gebruiksgemak verbeteren en hoe breng je functioneel design in harmonie met de omgeving?"
VConsyst Productmanager Arnoud Haas: "Al onze ervaring met Metro-containers laten we in dit nieuwe concept samenkomen. Een van onze ervaringen heeft te maken met de vertrouwde, ook door ons ontworpen dubbelschalige inwerptrommel, het systeem dat als algemene standaard geldt maar dat ook aan verdere verfijning toe is. We hebben kritisch gekeken naar een oplossing voor het gebruikelijke trommelsysteem, dat ruimte verslindt."
De M162 is door VConsyst voorzien van een totaal nieuw ontworpen inwerpsluis, die een veel compactere zuil mogelijk maakte. De kans dat afval in de sluis blijft steken is aanmerkelijk kleiner. "De inwerpsluis heeft een veel vlakker en gladder oppervlak", legt Haas uit. "Met dit nieuwe concept is de inwerpzuil met een 80 liter inworp zelfs nog kleiner dan een conventionele zuil met een 60 liter trommel."
Bij het openen en sluiten van de inwerpsluis valt direct op dat het geluid extra wordt gedempt. Haas: "De aanzienlijke geluidsreductie verbetert de kwaliteitsbeleving van de eindgebruiker. Door de soft close techniek opent en sluit de inwerpsluis automatisch heel rustig en soepel, je kunt het vergelijken met een moderne keukenla." De nieuwe generatie Metro-containers is straks met recente technologie uit te rusten, zoals prepaid afrekenen en elektronische toegangscontrole gevoed door zonnecellen, die onopvallend in het design van de inwerpzuil zijn geïntegreerd. Verder heeft de M162 een energiezuinig nieuw motorslot en is hij plug & play voorbereid op niveaudetectie.
Ook de totaal nieuwe uitstraling zegt iets over de gedurfde visie van VConsyst. De robuuste constructie is solide, maar toch zijn de ontwerpers erin geslaagd een zuil te creëren die slank, compact en 30 procent kleiner is dan de huidige Metro-inwerpzuil. Een opvallend detail is de onderhoudsvrije glasplaat met een futuristische tabletuitstraling. Haas: "Een van de doelstellingen was om een subtiele blikvanger te ontwerpen, die niet zozeer opvalt in het straatbeeld maar wel duidelijk met aandacht voor het design tot stand is gekomen. De hele esthetica is daarom grondig aangepakt. Dat heeft geresulteerd in een kleiner en verfijnder ontwerp dat minder nadrukkelijk aanwezig is in de openbare ruimte en tegelijk functionele voordelen heeft. Het slimme opnamesysteem is bijvoorbeeld zowel boven de inwerpzuil als onder de kap te positioneren, helemaal naar wens van de opdrachtgever."
Met het oog op een zoveel mogelijk onderhoudsvrije constructie kreeg de M162 een modulaire opbouw. Grote deuren en luiken maken de inwerpzuil extra goed toegankelijk, zodat servicewerkzaamheden snel en makkelijk zijn uit te voeren. Haas: "Door de modulaire opbouw is het niet nodig om bij kleine beschadigingen de hele inwerpzuil te vervangen. Eventuele latere ombouw van het opnamesysteem gaat gemakkelijk, zelfs op locatie, en de 80 liter tellende inhoud van de inwerpsluis kan eenvoudig worden verkleind". De inwerpsluis is bijvoorbeeld op locatie in 30 minuten om te wisselen in een uitvoering die geschikt is voor de inworp van glas of papier.
Haas bevestigt: "De voorbereidingen zijn daar al voor getroffen, zodat de restbak snel en eenvoudig is om te toveren in een grondstoffenbak. De hard- en software van de M162 staan in dienst van de gebruiksvriendelijkheid. Zowel burgers en ondernemers als chauffeurs en monteurs hebben er gemak van." De eerste pilots met de nieuwe Metro-generatie zijn inmiddels in volle gang.
VConsyst is specialist op het gebied van afvalinzamelsystemen. Het bedrijf maakt deel uit van de Venture Group, dat ruim 900 medewerkers telt in binnen- en buitenland. Metro staat voor een totaaloplossing voor ondergrondse afvalinzameling. Hardware, software en elektronica worden in eigen beheer ontwikkeld, opgeleverd en desgewenst vakkundig onderhouden.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website
Vakblad Afval! december 2015 (nummer 8)