Spaarnelanden neemt voor de gemeente Haarlem het eerste inzamelvoertuig voor ondergrondse containers in gebruik dat niet volgens het kraakpersprincipe werkt. Een wereldprimeur.
Het nieuwe voertuig is ontwikkeld om de ondergrondse containers te
legen in de gemeente Haarlem. De nieuwe Rotopress werd afgelopen mei voor
het eerst getoond op de Ifat en is in samenwerking met Bekker-LaGram
(vertegenwoordiger van Faun) en Hiab ontworpen. Het systeem van de
Rotopress bestaat al tachtig jaar en is in Nederland aan een comeback
bezig. Het principe is dat het vuil naar voren wordt gedraaid en zo wordt
aangedrukt. Het idee van een betonmixer, maar dan voor huisvuil.
Waswagen
De officiële ingebruikname vindt plaats op 27 augustus. Dan wordt ook
een voertuig dat niet alleen ondergrondse containers kan legen, maar deze
ook kan wassen, in gebruik genomen. Dit voertuig is ontwikkeld in
samenwerking met Cleanmat en Truckland. De waswagen is een Faun Ecopress
met een opslagcapaciteit van 14 kubieke meter afval, twee 1000 liter
watertanks en een aparte vuilwater opslagtank. Ook dit voertuig, een DAF
75 CF met 188 kW motor, voldoet aan de laatste Euro 5 norm. Het onderstel
heeft tevens drie assen waarvan de laatste een gestuurde naloopas is, het
totaalgewicht bedraagt zo'n 21.000 kilo met een afvallaadvermogen van
ongeveer 5.000 kilo. Hoewel de waswagen niet uniek is, omdat er al meer
van dergelijke voertuigen rondrijden, gaat Haarlem nu samen met
Spaarnelanden wel zèlf zijn ondergrondse containers gecombineerd
ledigen en wassen.
Efficiëntere inzameling via Rotopress
Spaarnelanden is binnen de gemeente Haarlem verantwoordelijk voor de
inzameling van huishoudelijk afval. Vanaf de start als zelfstandige
onderneming in 2005 is Spaarnelanden, in nauwe samenwerking met de
gemeente Haarlem, bezig om de inzameltechnieken te moderniseren en om te
schakelen van arbeidsintensieve naar kapitaalsintensieve inzameling.
Eén van deze projecten is de inzameling van huishoudelijk afval met
behulp van ondergrondse containers. Hiervoor zijn al eerder een aantal,
speciaal voor dit doel aangepaste, voertuigen aangeschaft. Hierbij werd
steeds uitgegaan van de bestaande principes van een kraakperswagen met
daaraan gekoppeld een speciale opbouw om de ondergrondse containers te
kunnen ledigen.
Het via een draaitrommel aandrukken van afval was een van de eerste
systemen voor afvalverdichten. Nieuw is dat het systeem wordt ingezet voor
ondergrondse containers. Nadat de haalbaarheid was onderzocht is met de
ontwikkeling gestart. Als basis is een Volvo FM 9 Low chassis gekozen
(zwaartepunt is dan zo laag mogelijk) met drie assen waarvan de laatste
meestuurbaar, voorzien van een 226 kW Euro 5 motor. De auto heeft een
wielbasis van ruim 5 meter, de breedte bedraagt 2,50 meter. Het totale
maximum voertuiggewicht bedraagt ruim 26.000 kilo, waarvan zo'n 7.200 kilo
laadvermogen. De opbouw is een Rotopress van 16 kubieke 3 met een speciale
schuine trog.
Om de containers te kunnen ledigen en terugplaatsen is door de firma HIAB
een speciale kraan ontwikkeld die uit het midden van het voertuig is
geplaatst. Het betreft een Hiab 210W, ofwel een 21 tonmeter kraan met
afstandsbediening. Dit geeft de chauffeur de gelegenheid op een veilige,
overzichtelijke plek te gaan staan bij het hijsen en lossen van de
ondergrondse container.
Bijkomende voordelen van een dergelijke constructie met draaiende trommel
zijn ondermeer dat de onderhoudskosten lager zijn dan bij een
kraakperswagen doordat de trommel gesloten is er geen vuil tussen of op
het chassis of op straat kan komen, het geheel dus eenvoudiger schoon is
te houden door de chauffeur en, last but not least, de motor door dit
principe minder toeren behoeft te maken voor het persen van het afval en
daardoor brandstofbesparend en minder uitstoot van fijnstof en
CO2 geeft, wat weer goed is voor het milieu. De verdichting is
wel iets minder, zo'n 10 procent ten opzichte voor een standaard
kraakperswagen. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het type afval.
Inzameling van gft-afval geeft bijvoorbeeld een vergelijkbare
verdichting.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website