Nederlandse bedrijven hebben grote moeite met de Franse markt. Een aantal heeft met de overheid een convenant gesloten om dat te doorbreken. Deel 1: HoSt.
Het Partnerts for International Business, kortweg PIB, is een programma waarin de Nederlandse overheid een (diplomatieke) weg baant bij de Franse overheden, waarna de bedrijven zelf het karwei moeten afmaken. HoSt uit Enschede zocht zo’n gangmaker om haar technologie van biomassa energiesystemen in Frankrijk beter onder de aandacht te brengen. “We hebben een aantal technologische concepten die nieuw voor de Nederlandse markt zijn, en al zeker voor de Franse”, verklaart Martine Klaver de deelname van HoSt. “Uniek is bijvoorbeeld de technologie voor het uitpakken en vergisten van over-datum voedingsmiddelen. Of de thermofiele vergisting van zuiveringsslib, waar we nu een eerste installatie van hebben opgeleverd in Nederland.”
Daarnaast begeeft HoSt zich op de Franse markt met het opwerken van biogas naar groen gas. “De PIB zorgt in principe voor een gestructureerde marktbenadering, waardoor je met overheden in contact komt. Overheden zijn soms onze klanten en anders toch zeker de vergunningverlener die voor kennistransfer kan zorgen. Het vergt wel een behoorlijke tijdsinvestering, want je moet alles zelf doen”, weet Klaver.
HoSt is al enige jaren actief op de Franse markt en ervaart die als uitzonderlijk zwaar. “Het is de moeilijkste markt van Europa, zelfs als je dat vergelijkt met Oost-Europa zoals Letland”, is de ervaring van Klaver. Daarnaast vindt ze de marktontwikkeling in Frankrijk stroef. “Het is zeker geen booming markt. In Oost-Europa zie je dat ze mee willen. Mee met Europa en mee in de vernieuwingsstroom. In Frankrijk ervaren wij die vernieuwingsdrang veel minder en is het toch vooral gericht op behoud. Dat zal deze PIB niet veranderen.” Toch is alleen al vanwege de omvang Frankrijk interessant. HoSt neemt daarom ook deel aan het Holland Paviljoen op de Pollutec, de vakbeurs begin december in Lyon, die welliswaar sterk internationaal gericht is maar waar de Franse thuismarkt de boventoon voert.