Softwarebedrijf GMT Europe is in handen gekomen van concurrent AMCS. GMT-directeur Mark Abbas: “Wij hadden internationale aspiraties en tegelijkertijd was AMCS vastberaden om de grootste speler op ICT gebied voor de afvalindustrie te worden. Het was dus een goed moment om de handen ineen te slaan.”
De van oorsprong Ierse AMCS Groep heeft GMT Europe volledig overgenomen van investeringsmaatschappij Nedvest. De twee voormalige concurrenten leveren allebei software en technologieën ten behoeve van de efficiënte en productiviteit van afvalverwerking, recycling en hergebruik.
AMCS geeft twee redenen voor de overname van GMT. Allereerst biedt de vertegenwoordiging van GMT in Noord-Europa een belangrijk platform aan AMCS voor verdere groei. Daarnaast was het Amsterdamse bedrijf aantrekkelijk vanwege een bewezen track record in het leveren van software en systemen aan mondiale klanten. AMCS geeft aan de afgelopen jaren vijf belangrijke overnames te hebben gedaan en deze succesvol te hebben geïntegreerd in het bedrijf. Het identificeren van verdere acquisities gericht op uitbreiding van de portfolio alsook geografische uitbreiding, blijft onderdeel van de strategie. "De afvalindustrie is in het digitale tijdperk aangekomen", aldus Jimmy Martin, CEO van AMCS. “Mobiel, de cloud en sensortechnologieën maken aanzienlijke verbeteringen mogelijk in de manier waarop we afval inzamelen, verwerken en herwinnen. Door de ervaringen en vaardigheden van AMCS en GMT te combineren, kunnen klanten en gemeenten wereldwijd deze innovaties ten volste benutten."
AMCS levert het gros van de diensten in West- en Noord-Europe, Noord-Amerika en Australazië. GMT Europe is vooral vertegenwoordigd in Centraal en Zuid-Europa, als ook in Australazië. De gecombineerde groep zal meer dan 350 werknemers tellen en zo’n 1.300 klanten in 22 landen bedienen.
GMT-directeur Mark Abbas licht de reden voor de overname toe: “Om mee te bewegen met de veranderingen in de markt op het gebied van circulaire economie, maar ook in de digitalisering van de dienstverlening van afvalbedrijven, moeten er de komende tijd enorme investeringen gedaan worden. Zo vraagt de circulaire economie om oplossingen waarvan ook recycling en het handelen in grondstoffen integraal onderdeel uitmaken. Die oplossingen waren AMCS en wij tegelijkertijd aan het ontwikkelen. Maar willen we die slag mondiaal winnen, dan is het beter om de krachten te bundelen. Daarnaast gaan technologische ontwikkelingen razendsnel. Denk aan the internet of things, mobiel en ook de digitalisering van de afvalbranche zelf. Die staat nog in de kinderschoenen staat en moet naar een online business evolueren. Om dat voor grote organisaties te kunnen faciliteren, moeten forse investeringen gedaan worden en daarvoor heb je slagkracht nodig. Zelf konden we dat niet zo snel ontwikkelen als door deze overname.”
De laatste jaren kwamen AMCS en GMT Europe elkaar internationaal steeds vaker tegen. Beide bedrijven hebben grote spelers in hun portefeuille. AMCS kan bijvoorbeeld Veolia en Waste Management tot de klantenkring rekenen, terwijl GMT Europe contracten heeft met onder meer Suez, Van Gansewinkel en het Spaanse Cespa.
Abbas wijst op het complementaire productportfolio van de twee bedrijven: “AMCS levert ook hardware voor voertuigen, denk aan RFID-weegsystemen. Daar zit de markt echt om te springen. Om dat te integreren in het applicatielandschap is vaak een hele uitdaging voor klanten. Die kunnen wij straks voor ze wegnemen.”
Wat de overname betekent voor samenwerkingspartners van GMT Europe, zoals bijvoorbeeld Ortec, zal nog moeten blijken. Het integratieproces van AMCS en GMT Europe start vandaag. Abbas: “Er zal daarbij onderzocht worden in hoeverre producten complementair zijn of overlappend en daar moeten dan besluiten over genomen worden. Wij zullen in ieder geval openstaan en integreren met alle randapplicaties die klanten hebben. Dat hebben we in het verleden ook altijd gedaan.”
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website