De kans dat Nederlanders grote uitgaven doen, is zo'n 10 procent hoger in schone winkelgebieden dan in minder schone winkelgebieden.
Bezoekers verblijven gemiddeld 20 procent langer in een schoon centrum en in een schoon winkelgebied voelen zij zich veiliger, vooral ’s avonds. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een landelijk onderzoek naar schone winkelgebieden uitgevoerd door NederlandSchoon.
NederlandSchoon presenteerde de eerste resultaten van haar onderzoek op Duurzame Dinsdag. Voor het onderzoek werden ruim 25.000 mensen geïnterviewd. De ondervraagde burgers vinden winkelgebieden schoner overkomen wanneer er minder zwerfafval ligt, de kwaliteit van de bestrating en winkelgevels goed is en als er zichtbaar door de gemeente wordt schoongemaakt.
Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon: “Met dit onderzoek bepalen we aan het einde van het jaar wat de Schoonste Winkelgebieden van Nederland zijn, maar willen we ook laten zien hoe belangrijk een schone leefomgeving is. Hiervan zijn winkelgebieden een belangrijk onderdeel. Maar hoe krijgen we dit bij iedereen tussen de oren? Het onderzoek geeft inzicht in hoe belangrijk burgers een schoon winkelgebied vinden en welk gedrag dat bij ze oproept. Bijzonder interessant voor winkeliers en gemeenten. Dat de uitgaves met zo’n 10 procent hoger liggen in een schoon winkelgebied en het verblijf 20 procent langer, is voor winkeliers een steun in de rug om zich gezamenlijk écht in te zetten voor schone winkelstraten. Voor gemeenten is het veiligheidsaspect interessant, namelijk dat burgers zich bovenal veilig voelen. Ook voor hen een extra motivatie om hier actief aan bij te blijven dragen”.
Het volledige onderzoeksrapport van NederlandSchoon is bedoeld voor gemeenten, beheerders van winkelgebieden en ondernemers, en wordt in december gepubliceerd. De Schoonste Winkelgebieden van Nederland worden in november bekendgemaakt tijdens het Landelijk Zwerfafvalcongres Het Rendement van Schoon.