In alle 6.540 afvalcontainers voor glas, papier, pmd, textiel en restafval in Rotterdam wordt een sensor geplaatst die meet hoe vol een container is en deze informatie terugkoppelt voor een efficiënte routeplanning.
De sensor, een zogeheten vulgraadmeter, zendt net als een vleermuis een ultrasoon geluid uit en meet elk uur hoe vol de container is. Op basis van die informatie wordt gekeken wanneer de container het beste geleegd kan worden. Zo wordt automatisch een efficiënte route gepland. Via een tablet krijgen de chauffeurs de route te zien. Afvalcontainers zijn zo minder snel, door de efficiëntere routeplanning worden kosten bespaard en de nieuwe manier van werken zorgt voor minder vervoersbewegingen en dus ook minder CO2-uitstoot.
In 2015 zijn in Rotterdam-Zuid de eerste sensoren als proef in alle papiercontainers geplaatst. De resultaten van deze proef waren zeer positief. Het aantal inzameldagen kon teruggebracht worden en op het moment van legen zaten de containers gemiddeld meer dan driekwart vol. Vanaf deze maand worden daarom alle Rotterdamse containers uitgerust met vulgraadmeters. Naar verwachting zullen de chauffeurs in januari 2018 al de eerste textielcontainers volgens de dynamische routeplanning legen.
Voor het uitvoeren van deze opdracht werkt Rotterdam samen met BBF Holding BV, waar sinds maart dit jaar het voormalige SW-bedrijf Ferro-Fix uit Rotterdam deel van uitmaakt. Ferro-Fix Nederland produceert de afvalcontainers die gemaakt worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. BBF Holding-partner Route Management Solutions BV gaat de containers in Rotterdam voorzien van de slimme elektronica en verzorgt de implementatie van de business intelligence software.
Rotterdam is niet de eerste gemeente die vulgraadmeters in afval containers plaatst, maar de schaalgrootte is wel uitzonderlijk. Geen enkele andere gemeente in Nederland heeft vulgraadmeters in 6.540 containers.