Nieuwe afvalinzamelvoertuigen die door overheidsinstanties worden aangeschaft, moeten schoner zijn. In 2025 moet tussen de 6 en 10 procent van deze voertuigen geen CO2-emissie uitstoten, in 2030 geldt dit voor 7 tot 15 procent van de voertuigen.
Over deze uitbreiding van het Europese mobiliteitspakket hebben de Europese Raad, onder het voorzitterschap van Roemenië, en het Europees parlement een voorlopig akkoord bereikt. Dit moet bijdragen aan de vermindering van de totale vervoersemissies. Daarnaast is de verwachting dat deze nieuwe regels het concurrentievermogen van de Europese industrie voor nieuwe technologieën zal versterken.
Niet alleen tussen de 7 en 15 procent van de nieuwe afvalinzamelvoertuigen uit openbare aanbestedingen dienen in 2030 geen CO2-emissie uit te stoten, dit geldt ook voor andere zware voertuigen die door overheidsinstanties worden aangeschaft. Daarnaast moet in publieke aanbestedingen in 2025 minimaal een kwart van de bussen CO2-emissievrij zijn en in 2030 minimaal een derde. “Deze overeenkomst toont Europa’s betrokkenheid om de vervoerssector koolstofvrij te maken”, geeft Roemeens minister van Transport Rovana Plumb aan. “Door de juiste keuzes te maken in het inkoopbeleid kan de publieke sector een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van innovatieve, groenere oplossingen.”
De overeenkomst wordt ter bevestiging nog voorgelegd aan de EU-lidstaten, die daarna nog 24 maanden de tijd hebben om nationale bepalingen vast te stellen.