Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 04 maart 2024

MKB moet aan meer dan één bak

“Dit is de dag waarop we als branche tegen onze klanten zijn gaan zeggen: één bak is niet genoeg. Ieder afvalbedrijf moet uitstralen dat alleen restafval inzamelen niet voldoende is.”

Met die woorden vatte Iwan te Winkel, voorzitter van de afdeling inzameling bij de Vereniging Afvalbedrijven, de campagne ‘Aan de bak’ samen tijdens de start afgelopen vrijdag (1 maart). Met de campagne willen de gezamenlijke inzamelbedrijven de 220.000 Nederlandse MKB ondernemers zover krijgen dat ze niet één bak nemen voor alleen restafval, maar ten minste twee bakken. De achtergrond daarvan is dat MKB-bedrijven voor het merendeel al verplicht zijn afval gescheiden aan te bieden, maar de overheid dat niet handhaaft, zo licht Te Winkel toe, die ook directeur inzameling bij PreZero is. Daarom wordt van de 5 miljoen kilo KWD-afval nog steeds 2 miljoen kilo ongescheiden als restafval verwerkt. Met de campagne ‘Aan de bak’ moet daar in vijf jaar 1 miljoen kilo van af. De afvalinzamelaars zeggen het initiatief naar zich toe te trekken, omdat de overheid de handhaving niet uitvoert. Vorig jaar startte allereerst de campagne ‘Doe alsof je thuis bent’ waarbij het grote publiek bewust moest worden gemaakt dat afval scheiden op school of werk net zo vanzelfsprekend is als thuis.

Met 'Aan de bak' wordt een volgende stap gezet. Afvalbedrijven gaan vanaf nu bij nieuwe klanten ten minste twee bakken aanbieden in plaats van één. Bijvoorbeeld een voor restafval en een voor plastics. In dit voorbeeld hoeft dat niet tot extra kosten te leiden, omdat de producentenorganisatie Verpact (de nieuwe naam van het Afvalfonds) de kosten betaalt. Voor ander stromen kan dat anders liggen en kan het voor de ondernemer wel duurder uitvallen.

Voor collectieven eenvoudiger

De campagne is een initiatief van de Vereniging Afvalbedrijven en wordt ondersteund door MKB-Nederland en Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de bedrijven GP Groot, Meerlanden, Remondis, Renewi, PreZero, Van Kaathoven en Veolia. Dat afvalbedrijven gezamenlijk optrekken door klanten ten minste twee bakken aan te bieden wordt gefaciliteerd door de ACM. De Autoriteit Consument & Markt keurt het goed dat de bedrijven gezamenlijk die afspraken maken. Het initiatief sluit volgens de ACM aan bij een wettelijke scheidingsplicht die geldt voor (vrijwel) alle ontdoeners van afval. Daarnaast biedt het bedrijven een extra stimulans om afval te scheiden en bewustzijn te versterken voor duurzaam afvalbeheer.

Voor de inzamelbedrijven zit er ook een plus aan. Naast dat er meer gescheiden stromen komen die kunnen worden opgewerkt, kan het uiteindelijk ook omzetverhogend werken. Daarnaast maakt het de gezamenlijke structuren als Green Collective en Open Waste eenvoudiger en eenduidiger om klanten te benaderen. Deze samenwerkingsverbanden, waarin afvalbedrijven onafhankelijke klanten contracteren, maar vervolgens de inzamelopdrachten bundelen en gezamenlijk ophalen, kunnen nu met dezelfde boodschap de klanten benaderen.

Overredingskracht

Desondanks is iedere MKB’er aan een tweede bak helpen nog een behoorlijke opgave worden. Ten eerste in dichtbebouwde gebied, waar soms nauwelijks plaats is voor één container, is een tweede praktisch niet uitvoerbaar. Verder kan een ondernemer natuurlijk niet mee willen werken. Zeker bij bestaande klanten zal er nog wat overredingskracht nodig zijn. Want, wat als de ondernemer voet bij stuk houdt en maar één bak wil? Hoewel grote bedrijven hierin gezamenlijk zullen optrekken en de 2-bakken policy zullen uitrollen, kunnen er ook bedrijven zijn die de policy niet omarmen en die met het aanbieden van één bak proberen onder de duiven van de grote bedrijven te gaan schieten. De campagne moet in ieder geval bij de MKB’er en in ieder geval bij kantoren, winkels en diensten de ogen openen voor de tweede bak, zodat er vanuit het bedrijf zelf de vraag komt.