Bedrijven in de afval- en recyclingsector investeren maar een marginaal gedeelte van de omzet in ICT-oplossingen. Maar wie de boot van de digitale transformatie mist, loopt het risico bestaansrecht te verliezen.
Dat was bottom line de boodschap afgelopen week tijdens de
Cleaner Planet Convention, georganiseerd door GMT/AMCS. Technologie, ICT
en big-data spelen een steeds grotere rol in het verduurzamen van de
planeet. Toch investeren bedrijven in de afval- en recyclingsector vaak
minder dan 1 procent van de omzet in ICT, vertelde Jimmy Martin, CEO van
AMCS. Het leeuwendeel gaat naar de aanschaf van equipment als trucks,
containers of installaties.
AMCS is de laatste jaren door overnames van onder meer
Transvision en
GMT Europe sterk gegroeid en gespecialiseerd in meerdere disciplines.
Het bedrijf ziet zichzelf als de partij bij uitstek die afvalbedrijven kan
helpen de digitale transformatie te maken.
En hoewel die digitalisering nog best een uitdaging wordt, is hij hard nodig volgens voormalig GMT-CEO en thans Chief Marketing Officer, Mark Abbas. Hij bracht de ruim 110 genodigden in Science Center Nemo bedrijven als Kodak en Nokia in herinnering, die de transformatie niet, of niet succesvol hebben doorstaan. Met verwijzing naar de resultaten van een onderzoek van Forrester Research dat in 2020 47 procent van de omzet van bedrijven beïnvloed worden door digitalisering, adviseert Abbas afvalbedrijven een strategie te gaan ontwikkelen op ICT-vlak om bestaansrecht te houden. En te gaan investeren, uiteraard.
Hoe ziet die ICT-toekomst er dan uit voor de sector? In de nieuwe
businessmodellen staat volgens de CMO het denken vanuit de klant centraal
staat. Hij gaf een voorbeeld: een restaurant heeft op een willekeurige
avond een stormloop aan bezoekers gehad met als gevolg uitpuilende
afvalcontainers. Wanneer de inzameling volgens planning niet op korte
termijn plaatsvindt, loopt hij het risico een aantal dagen met de troep te
blijven zitten. Om dat te voorkomen is het nu normaal dat die
restauranthouder de volgende dag belt met zijn inzamelaar om te vragen of
ze diezelfde dag nog een gaatje hebben om zijn bedrijfsafval op te komen
halen. Met een beetje geluk lukt dat, en anders heeft hij pech.
In de toekomst die Abbas echter voor zich ziet, wordt het probleem van de
restauranthouder direct opgelost. Dan beschikt hij over een app via welke
hij zijn afvalprobleem kenbaar kan maken, en de vraag kan neerleggen om
hem zo spoedig mogelijk te ontzorgen. Aan de sector is het dan om een
aanbod te doen en met een beetje geluk is het afval nog diezelfde avond
opgehaald.
De vraag van de klant centraal stellen, dat principe hebben bedrijven als Uber en Airbnb heel goed begrepen. Maar ook in de afvalsector is een ontwikkeling op gang gekomen. Abbas wees op het Amerikaanse asset-light bedrijf Rubicon Global, waarin acteur en milieu-activist Leonardo DiCaprio heeft geinvesteerd. Rubicon heeft een online platform en app ontwikkeld waarmee afvalinzameling on-demand kan worden geregeld. Zonder dat de onderneming beschikt over ook maar één vuilniswagen of container, is het nu al actief in zo’n veertien landen. Om de mogelijke opmars van Rubicon nog iets meer te duiden: bij de oprichting van deze onderneming van CEO Nate Morris zijn ook mensen van Uber betrokken geweest. Dus hoewel zeker nog belemmeringen op het gebied van wet- en regelgeving te slechten zijn, is Rubicon volgens Abbas er eentje om de gaten te houden.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website