Categorie: Producten | Gepubliceerd: 06 december 2021

Coalitie wil met digitaal watermerk voedselverpakkingen recyclen

Een nieuwe coalitie wil de recycling van eenmalige plastic voedselverpakkingen een boost geven met het digitale watermerk CurvCode.

De visverpakking van Bond Seafood (zie kader) met de CurvCode aan de onderzijde.

Afgelopen vrijdag (3 december) vond de kick-off meeting plaats van de 'Coalitie Food2Food 2.0'. Hierin hebben meer dan 35 marktpartijen uit de kunststofketen zich aangesloten om de komende maanden de sorteeroplossing CurvCode uitgebreid te testen. Ook willen ze onderzoeken hoe deze oplossing opgeschaald kan worden naar marktacceptatie per eind 2022 en daarmee de recycling van eenmalige plastic voedselverpakkingen stimuleren.

Niet zuiver kunnen sorteren

Het recyclen van eenmalige voedsel verpakkingen is lastig, zo bleek afgelopen week maar weer eens uit de Voortgangsrapportage 2020 van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Die verpakkingen vertegenwoordigen ongeveer 40 procent van het verpakkingenvolume in Nederland en worden nu geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Vooral het niet zuiver kunnen sorteren vormt een probleem voor recycling van de voedselverpakkingen tot nieuwe voedselverpakkingen. Hierdoor kan het gerecycled plastic namelijk niet voldoen aan de wettelijke eisen van de Europese toezichthouder Efsa (European Food Safety Authority).  

Onder de ondertekenaars van het Plastic Pact NL is in 2019 tijdens het project Food2Food gezocht naar een sorteeroplossing voor deze verpakkingen. Een van de uitkomsten van dat project was dat het sorteren met digitale watermerken een veelbelovende oplossing is. De nieuwe coalitie is een vervolg op dit project en heeft als doel de oplossing op te schalen.

Marktacceptatie

De coalitie verwacht in de zomer van 2022 met testresultaten en een voorstel voor marktacceptatie te komen. Het project is een van de vijf landelijke Moonshot doorbaakprojecten die het Versnellingshuis ondersteunt. Als projectmanager is Roland ten Klooster aangesteld.

De deelnemers aan Food2Food 2.0 zijn: Spar, Friesland-Campina, Terbeke, Unilever, Paardekooper, Jumbo, Signature Foods, Bond Seafood, Nestle, Hordijk verpakkingen, Guillin, Klockner Pentaplast, Haval, Kornelis Caps and Closures, Dijkstra Plastics, Verstappen Advanced Packaging, NNZ, Bliston Packaging, Meulendijks Packaging, Multivac, Bordex Packaging, Oerlemans packaging group, Avery Denisson, Indorama, Wellman recycling, Cumapol/Cure, Veolia, Wageningen University & Research, TNO-Brightlands material center, Plato product consultants/University of Twente, en FiliGrade Sustainable Watermarks. 

De coalitie nodigt nog meer marktpartijen uit om deel te nemen. Aanmelden kan tot 31 december 2021.

Recyclebare plastic tray

In het enthousiasme voor de coalitie hebben Multivac, Bond Seafood en Filigrade Sustainable Watermarks alvast een recyclebare visverpakking ontwikkeld die in de Jumbo supermarkten beschikbaar is. De verwachting is dat onder meer Plus ook snel volgt. Het gaat om plastic trays die voorzien zijn van de CurvCode, ontwikkeld door FiliGrade.

CurvCode maakt het mogelijk afval te sorteren naar verschillende soorten food en non-food plastic. Het systeem werkt als braille. Pet-verpakkingen krijgen een aantal verhoogde stippen waarmee de plasticsoort in het sorteerpoces kan worden herkend. Zo kunnen afvalverwerkers die gebruik maken van CurvCode detectieapparatuur verschillende plasticsoorten machinaal van elkaar scheiden en kunnen de trays weer verwerkt worden tot gerecycled pet (rPet-visverpakking). Op dit moment werkt nog geen van de vier grote sorteerinstallaties in Nederland met de CurvCode detectieapparatuur.

 

 

Gerelateerde artikelen