TLN en EVO vinden dat het voorstel dat de Europese Commissie heeft gepresenteerd over het doorberekenen van milieu- en filekosten de plank misslaat.
Ten eerste wil Brussel alleen de vrachtauto laten betalen voor
luchtvervuiling, geluidshinder en files en niet goederentrein en
binnenschip. Ten tweede wil Brussel alleen de vrachtauto laten opdraaien
voor de filekosten terwijl de personenauto - de eigenlijke veroorzaker -
buiten schot blijft. TLN en EVO verwachten dat wanneer dit voorstel
ongewijzigd doorgaat de sector honderden miljoenen euro's per jaar extra
kwijt is, terwijl de problemen onopgelost blijven.
Als het Europees Parlement en de EU-Transportraad van ministers het
voorstel accepteren dan biedt dit de EU-landen de mogelijkheid om
vrachtauto's extra te belasten voor het veroorzaken van luchtvervuiling,
geluidshinder en files, menen de transportorganisaties. Hiermee hanteert
de Commissie het principe van de vervuiler betaalt. TLN en EVO
onderschrijven dit principe, maar constateren dat er geen sprake is van
'gelijke monniken, gelijke kappen' doordat de Commissie niet rept over
andere vervuilers zoals spoor, binnen- en zeevaart. Het is de overheid die
de vrachtauto dwingt om in de file te rijden door de instelling van
venstertijden voor de bevoorrading van binnensteden, zondag- weekend- en
nachtverboden, beperkende rij- en rusttijden, beperkende arbeidstijden en
door onvoldoende te investeren in nieuwe wegen.
TLN en EVO zijn positief dat Brussel de opbrengsten van de heffingen wil
besteden aan milieumaatregelen in de transportsector. Brussel heeft
geluisterd naar de argumenten van TLN en EVO om geen extra heffing voor
ongevalskosten en CO2 voor te stellen. De huidige brandstofaccijnzen
compenseren deze schade immers al ruimschoots, melden ze.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website