U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! februari 2020
De importheffing is een feit. De Eerste Kamer heeft er ondanks kritische vragen uiteindelijk mee ingestemd en een kort geding haalde niets uit. Nu worden langzaam de eerste effecten zichtbaar.
De daling van de prijzen voor oud papier en karton (opk) zorgt voor problemen: zo zijn inmiddels diverse papierinzamelaars en -verwerkers failliet gegaan. Hoe kan dit worden opgelost? “Denk bij het ontwerp van papieren en kartonnen producten al na over de recycling.”
Ondanks een paar kleine missers gaat er wat afvalbeleid betreft niets boven Nederland. Dat is de overtuiging van Herman Huisman. Stuwende krachten achter het succes zijn volgens hem de overlegstructuren. Dat klinkt niet erg spectaculair, maar dat is wel “waarom een heleboel dingen in Nederland lukken”.
Is de quasi-inbesteding van de afvalverwerking van de Bar-gemeenten via Irado bij Afvalsturing Friesland een kwestie van legitieme contractvrijheid? Of gaat het hier om een kunstgreep waarmee de gemeenten de aanbestedingsplicht hopen te omzeilen?
In 2018 kreeg schrootbedrijf Jansen Recycling Group een officiële waarschuwing van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een inspecteur had Weeelabex-materiaal ontdekt op de locatie in Vlaardingen. Bij een hercontrole een jaar later blijkt er veel ten goede veranderd bij Jansen én in de keten. “Er zijn echt stappen gemaakt.”
De grootste webwinkels in de wereld zijn meester in het tegen lage kosten verzenden van de meest uiteenlopende producten. Van het efficiënt managen van retouren hebben ze vaak een stuk minder kaas gegeten. Retourspecialist BuyBay helpt ze retouren beter te verwaarden. “Voor ons is het onvoorstelbaar dat we een product zomaar weggooien.”
De Plastics Recycling Show Europe (PRSE), de pan-Europese beurs en conferentie gewijd aan kunststofrecycling, keert op 27 en 28 oktober 2020 terug naar de RAI Amsterdam.
Ronald Balvers, directeur GP Groot Recycling/manager Sortiva, Alkmaar
De circulaire economie kent winnaars, maar ook verliezers. Dat moet haast wel. Maar vaststellen wie die verliezers eigenlijk zijn en hoe groot de schade is, blijkt nog niet zo eenvoudig.
De inzameling van bedrijfsafval met soms wel acht of negen inzamelvoertuigen van verschillende inzamelaars zorgt in binnensteden voor onnodige drukte, extra uitstoot van schadelijke emissies en is niet kostenefficiënt. Proeven waarbij inzamelaars afval gezamenlijk inzamelen met een neutraal voertuig, tonen aan dat het anders kan.
Besluiten over het plaatsen van ondergrondse restafvalcontainers (Orac's) vormen een onophoudelijke bron van rechtspraak. Orac's zijn nodig, iedereen wenst ze, maar niet in de buurt van de eigen woning. Een perfect voorbeeld van een geval not in my back yard.
Al een paar jaar is er een lichte spanning voelbaar tussen beleidsmakers en inzamelaars over de rol van de inzamelsector in de jacht op meer grondstoffen uit het kwd-afval. En soms leidt spanning tot het gewenste resultaat. Laat dat nu ook zo zijn.
Als eerste organisatie wereldwijd heeft Renewi een order geplaatst voor een Volvo FE Electric 6x2 met elektrische kraakpersopbouw. Het actief kunnen terugdringen van emissies, het verder verduurzamen van de vloot en het leveren van een concrete bijdrage aan een schonere leefomgeving zijn voor Renewi de voornaamste redenen om te investeren in het elektrische voertuig.