U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! september 2020
Het Franse milieuconcern Veolia aast op Suez. Het bedrijf wil een belang van 29,9 procent in Suez overnemen van Engie en heeft daarvoor een bod ingediend. Op termijn wil Veolia Suez volledig overnemen. Alleen is Suez niet van de onverwachte avances gediend.
Attero CEO Paul Ganzeboom heeft geen LinkedIn en is lastig vindbaar op andere social media platforms. Mensen die hem zouden moeten vinden, weten hem te vinden, is zijn ervaring. En andersom ook. “De vraag is hoe doeltreffend social media zijn. Ik denk dat het in de toekomst wel eens heel belangrijk kan gaan worden dat we veel selectiever zijn in plaats van ons overal maar voor aan te melden en aanwezig te zijn.”
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil in het najaar van 2021 een besluit nemen over statiegeld op blikjes. Recycling Netwerk vindt dat dit veel sneller moet én kan en krijgt bijval van Recycling Aluminium Verpakkingen Nederland (RAVN). Hoe later het besluit valt, hoe slechter dit uitpakt voor het milieu en hoe hoger de invoeringskosten, klinkt het.
De Europese Unie introduceert vanaf 2021 een belasting op plastic verpakkingen. Niets mis met het idee, als ze maar zou worden ingezet om de verpakkingsketen te verduurzamen. En dus niet om gaten in de Europese begroting te dichten. Op zijn zachtst gezegd een gemiste kans, vinden vertegenwoordigers van de plasticindustrie, de milieubeweging en belastingadviseurs.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat verkent of vanaf 2030 het verbranden van recyclebaar afval tot stand verboden kan worden. Maar wat bepaalt de recyclebaarheid van afval? “Gerecycled materiaal moet een waarde krijgen”, aldus Robert Corijn van Attero.
Naar verwachting zijn in de zomer van 2022 de eerste woningen van de Sluisbuurt in Amsterdam bewoond. Dan moet ook het nieuwe ondergrondse afvaltransportsysteem functioneren. “Voor de Sluisbuurt is het geen proef, maar wel voor Amsterdam. We kunnen dit systeem uitbreiden.”
Op een langgerekt terrein langs het spoor tussen Leiden en Haarlem verzorgt het Vuilafvoerbedrijf Duin & Bollenstreek (Vab) al sinds de jaren '70 de overslag en afvoer van afval uit de regio. Nu de opstal op het terrein zo goed als afgeschreven is, moeten de gemeenten Katwijk, Noordwijk, Hillegom, Lisse en Teylingen beslissen of ze hun afvalsamenwerking staken of juist nieuw leven inblazen.
Florens Slob, senior consultant circulaire economie TNO, Utrecht
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil het concurrerende bedrijven gemakkelijker maken om duurzaamheidsafspraken te maken. Advocaat Maurice Essers verwacht dat afvalbedrijven hier gretig gebruik van gaan maken. “Op dit moment is er nog vaak onzekerheid over wat er wel en wat er niet mag.”
Geen vakantie met mijn gezin dit jaar, maar wel met zes vrienden het hooggebergte in. Al 25 jaar een traditie. Met verschillende klimkwaliteiten ben je dagelijks urenlang op jezelf aangewezen. Prima mogelijkheid dus om de ontwikkelingen in afvalland eens als een soort buitenstaander te beschouwen.
Alleen al de naleving van een enkel Evoa-voorschrift had veel leed en schade kunnen voorkomen in een langslepende zaak.
De stad blijft trekken. Zo groeit in Amsterdam de bevolking de komende 15 jaar naar 1 miljoen inwoners. Een toename van 12,8 procent. Tegelijkertijd daalt het aantal personen per huishouden. Hierdoor blijft de behoefte aan woningen in en rond de stad groot, maar er moeten ook groen en ruimte overblijven. Hoe moet de afvalinzameling dan plaatsvinden?