Uit de inhoud van Vakblad Afval! april 2005

Proeven met de kleine PET-fles

In de wetenschap dat statiegeld voor drankverpakkingen nog steeds politieke steun heeft is de frisdrankindustrie met een inzamelingsproef begonnen. De proef moet aantonen dat statiegeld niet nodig is omdat het ook anders kan. Hoe anders? Dat moet dit jaar duidelijk worden in Rotterdam, Zwolle, Emmen, Helmond en Gemert-Bakel.

Benchmarking levert boeiende gegevens op... voor wie horen wil

Voor de tweede keer heeft het Afval Overleg Orgaan (nu SenterNovem, Uitvoering Afvalbeheer) de benchmark afvalscheiding uitgevoerd. Dit keer konden de gemeenten via internet inloggen en in een database hun gegevens invoeren. Enkele opmerkelijke resultaten of: een kijkje in de wereld achter de cijfers.

Raad van State hardleers

Eerder heb ik uitgebreid aandacht gevraagd voor drie Voorzittersuitspraken (van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State) over de voorbewerking van afvalstoffen die voor export zijn bestemd. Tegen mijn verwachting in bleken deze teleurstellende uitspraken niet van voorbijgaande aard.

En profil: Ilse van der Grift


Grote inzamelaars introduceren routeoptimalisatie

De afvalbranche loopt achter als het gaat om het plannen van afvaltransporten. Routeplanners werken nog uit het hoofd, op basis van ervaring, terwijl op de markt talloze vernuftige routeoptimalisatie-pakketten verkrijgbaar zijn. Nu de marges onder druk komen te staan, gaan grote bedrijven als Shanks, Sita en Van Gansewinkel overstag. “Het wordt tijd dat we deze kans benutten.”

Brandstof besparen: kwestie van meten en doen

De kosten voor brandstof vormen bij elk bedrijf dat met wegtransport te maken heeft een grote uitgavenpost. Terugdringen van die kosten is natuurlijk wenselijk, maar in de praktijk niet eenvoudig. Niet alle afvalbedrijven zijn dan ook even druk bezig zijn met brandstofbesparing. Afval! werpt een blik op de mogelijkheden en obstakels.

Roetfilters op vrachtwagens: vooral vrijwilligerswerk

Initiatieven zoals onlangs in Rotterdam en Breda om de vuilnisvloot te voorzien van milieuvriendelijke roetfilters, blijven vooralsnog op rekening van de gemeente zelf. De fiscale stimulering om dieselauto's met deze filters uit te rusten, gaat deze zomer in maar geldt alleen voor personenauto's. Voor vrachtwagens zijn geen financiële vergoedingen te verwachten omdat deze de Europese markt zouden verstoren.

Normen met waarde?

Binnen een half jaar hoopt de werkgroep die zich bezighoudt met de Europese norm voor containeridentificatie officieel haar teerling te werpen. Vanaf dat moment zijn er (vrijblijvende) Europese afspraken over de plaats van een chip of optische code op een afvalcontainer, over de inhoud van de chip en over een aantal technische en functionele eisen. Maar omdat de commercieel belanghebbenden het met elkaar eens moesten worden, zijn er ook belangrijke zaken niet geregeld, zoals onderlinge uitwisselbaarheid.

Uitzonderingen op (Europese) Richtlijnen

Recente Europese jurisprudentie biedt weinig mogelijkheden voor een gemeente om een inzamelcontract voor huishoudelijk afval zonder aanbesteding te gunnen aan een 'eigen' BV. Zelfs als de gemeente alle aandelen bezit is dit inbesteden niet zonder risico's. Maar er zijn veel eenvoudiger wegen om niet te hoeven aanbesteden. Juist omdat het gaat om huishoudelijk afval en daarmee om een door een Wet opgelegd alleenrecht is uitzondering op de Richtlijn diensten mogelijk.

Gips nu honderd procent recyclebaar

Gips Recycling Nederland, een nieuwkomer op de Nederlandse afvalmarkt is gestart met een recyclingprogramma voor gipsafval. Voor gemeenten zowel als sloopbedrijven verzorgt GRN de gescheiden inzameling aan de bron.