U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! mei 2005
Nu het besluit over de producentverantwoordelijkheid voor verpakkingen er is kunnen bedrijfsleven, gemeenten en VROM aan de invulling gaan werken. Partijen liggen echter mijlenver uit elkaar.
De Afval & ReinigingsRAI komt er weer aan. Deze tweejaarlijkse opvolger van de Ecotech wordt gehouden in Amsterdam RAI van 2 tot en met 4 juni.
De beurs is bedoeld voor de gehele afval- en reinigingsbranche en herbergt tevens de Reinigings Demodagen. Organisatoren zijn de NVRD en de sectie Speciale Voertuigen van de RAI Vereniging.
De beursvloer zal onderverdeeld zijn in zes afdelingen: recycling, inzamelen, logistiek en transport, nuttige toepassingen, management, consultancy en beleid, storten en grondwaterwinning. De presentaties worden omlijst door een uitgebreid programma van congressen, seminars en workshops.
Afval! troont u vast mee naar de belangrijkste productinnovaties en -demonstraties, in een overzicht van toonaangevende standhouders.
Het tweede deel van de belangrijkste productinnovaties en -demonstraties op de Afval & ReinigingsRAI.
Het laatste deel van de productinnovaties op de beurs., die aanstaande donderdag van start gaat.
Van 13 juni tot 15 juli wordt Nederland vergast op een Postbus 51-campagne die het scheiden van huishoudelijk afval weer eens nadrukkelijk onder de aandacht moet brengen. Want dat scheiden kan nog stukken beter: het restafval bevat nog voor de helft componenten die daar eigenlijk niet in thuis horen. Gemeenten kunnen met eigen acties op deze campagne inhaken; VROM stelt daarvoor op haar website materialen ter beschikking.
Het stortverbod in Duitsland op 1 juni is geen verrassing; al twaalf jaar geleden is de eerste wet ervoor aangenomen. Toch heerst er nog steeds grote onzekerheid op de markt over wat er gaat gebeuren. Nu worden in noodtempo de voorraden weggewerkt, maar voor de toekomst wordt angstig gekeken naar de nieuwe EU-landen.
In Brussel wordt momenteel gewerkt aan grondige wijzigingen op het gebied van afvalbeheer. De Europese Commissie is de afgelopen twee jaar druk geweest met het bespreken van een afvalstrategie met nauw betrokken partijen. Eén zo'n partij is de F.I.R., de International Recycling Federation. Zij houdt de ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor de (Nederlandse) puinbrekers- en sorteerdersbranche, nauwlettend in de gaten.
Recente berichten over illegale afvaltransporten doen vermoeden dat de omvang hiervan toeneemt. Met het oprekken van markten, de globalisering van de wereldhandel en een afvalmarkt die steeds meer economische waarde vertegenwoordigt, zijn er altijd partijen die op slinkse wijze een graantje mee willen pikken. Regelgeving en handhaving zijn vertrouwde instrumenten van overheden om deze beweging te keren. De vraag is of zij hier voldoende in slagen.
Geesink Norba Group heeft een nieuwe geïntegreerde belading ontworpen, de GEC/Split. De geavanceerde belading is een combinatie van de GEC 2510 met GCB Split belading.
Voor de groep gevaarlijke afvalstoffen die zo gevaarlijk zijn dat ze tevens onder de VLG vallen zijn er per 1 januari 2005 nieuwe voorschriften.
De Nederlandse afvalsector is een vrij jonge industrietak die zich sinds de jaren zeventig sterk heeft ontwikkeld. De afgelopen 30 à 35 jaar is een enorme inspanning verricht en wordt de totale hoeveelheid afvalstoffen die in Nederland vrijkomt, zo'n 60 miljoen ton, op een verantwoorde manier ingezameld en verwerkt. Maar een sector is nooit 'af'. Een beetje meer innovatiedrift zal, al was het maar om in de concurrentie overeind te blijven, zeker nodig zijn.
Valt een Publiek-Private-Samenwerking (PPS) binnen of buiten de Europese richtlijnen voor aanbestedingen? Over die vraag bestaat nog discussie. Door recente jurisprudentie kiezen de gemeenten Rucphen, Veghel en Sint-Oedenrode voor de veilige, transparante maar ook kostbare en tijdrovende Europese weg. “Wij willen niet later teruggefloten worden.”
Op 1 juli is de nieuwe Wet arbodienstverlening in werking getreden. Bedrijven krijgen meer vrijheid in hun arbobeleid. Zij kunnen een eigen arbodienst oprichten of een deel van de dienstverlening in eigen hand nemen. De afvalinzamelaars kiezen verschillend, maar hechten alle aan een strak arbobeleid. Bij voorkeur met een arboverpleegkundige op locatie.
In de loop van dit jaar wordt duidelijk of de grenzen voor brandbaar afval opengaan en zo ja, wanneer. Tot die tijd schuift de afvalsector wat zenuwachtig heen en weer.