U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! augustus 2005
Na ruim twee jaar van opeenvolgende reorganisaties zit AVR weer op het geconsolideerde spoor. Dat betekent niet dat het rustig wordt voor Daan den Ouden. Zijn bedrijf wordt binnenkort verkocht en dat betekent een nieuwe fase voor het grootste afvalbedrijf van Nederland en ook voor de man die er al vijftien jaar leiding aan geeft. Over corporate fit, consolidatie en compliance.
Met de ontwikkeling van het KTZ-systeem heeft Terberg Machines in samenwerking met de firma Kliko een uiterst doelmatig, betrouwbaar en veilig afvalinzamelsysteem voor ondergrondse containers op de markt gebracht waarbij de nieuwste, maar beproefde, technologieën zijn toegepast.
Export van huishoudelijk afval naar een buitenlandse verbrandingsinstallatie mag niet worden geweigerd met een beroep op zelfvoorziening, als de Nederlandse AVI's geen krapte in de aanvoer hebben. Het nabijheidsbeginsel dient echter wel een rol in de overweging te spelen.
Nederland is niet innovatief genoeg. We moeten slimmer werken, zo roepen politici in koor. Het vakblad Afval! maakt een rondgang langs Nederlandse onderzoekscentra, en beschrijft kansrijke technologische doorbraken in de afvalwereld. Aflevering 1: het scheiden van plastics in magnetische vloeistoffen.
Geesink is een bekende naam in reinigingsland. Ooit heette elke vuilniswagen 'een Geesink' te zijn en liep het bedrijf voorop in het toepassen van technische vindingen. Maar tijden veranderen en Geesink is meeveranderd. Directeur van de Benelux-vestiging, Dirk IJfs, kijkt terug en vooral vooruit.
Almere begon eraan, maar het heeft veel meer gekost dan was voorzien. Arnhem waagde het avontuur ook, en heeft nog geen averij opgelopen. Maar Haarlemmermeer, Enschede en Amersfoort zagen het niet zitten. Het ondergrondse afvaltransportsystemen van Almere vindt nog niet veel navolging in Nederland.
Midwaste NV gaat in zee met een nieuwe buitenlandse partij voor de levering van kunststof containers. Het Spaanse bedrijf Contenur zet hiermee zijn eerste stappen in de Nederlandse afvalmarkt. “Nederland is de avant-garde van de afvalwereld, en daar willen wij bij zijn”, aldus de directeur van Contenur.
Congestie op de weg en milieuvervuiling door vrachtwagens hebben ook in de afvalwereld de blik op rail- en watertransport gericht. Dat blijkt echter meestal duurder te zijn dan transport over de weg, vooral op de korte afstand. Ambitieuze plannen genoeg, maar ze staan of vallen met de vraag: kost het meer of minder dan wegtransport?
Een actieve houding kan het ministerie van VROM niet worden ontzegd. De rook rond het nieuwe meldsysteem is nog niet opgetrokken of er dienen zich alweer nieuwe projecten (brandhaarden?) aan. Naast een mega-AMvB die alle bestaande bedrijfstak AMvB's dient te vervangen, wordt het aantal bedrijven dat vergunningplichtig is verlaagd. Het maatwerk dat een vergunning kenmerkt dreigt hiermee te verdwijnen.
Ruim een half jaar is Amice, het geautomatiseerde systeem voor het melden van afvalstoffen, in de lucht. Na een uitstel van enkele maanden is de elektronische melding sinds half juli echt verplicht. Het aantal gebruikers van Amice en het aantal ontvangen meldingen neemt steeds verder toe.