Uit de inhoud van Vakblad Afval! november 2007

Omzichtig 'ja' tegen verpakkingsakkoord

Gemeenten hebben ingestemd met het verpakkingsakkoord. Maar voor kunststof ging dat niet echt van harte. Kamerleden blijven kritisch en dienden afgelopen maand maar liefst twaalf moties over het onderwerp in.

Onzekere impuls voor bouw- en sloopafval

De veranderende Europese wetgeving brengt recyclers onzekerheid. Granulaten uit bouw- en sloopafval verliezen hun afvalstoffenstatus, maar komen aan de ander kant onder invloed van REACH. Daarnaast is er geen speciaal beleid om toepassing van aggregaten te promoten. Vandaar veel vragen en nog weinig antwoorden op het FIR Interforum.

Jacht op het zwarte goud

Illegale grondtransporten zijn uiterst lucratief. Het verwerken van zwaar verontreinigde grond kost veel geld, maar doe je er schone grond bij, dan levert het opeens geld op. Dat prijsverschil trekt onherroepelijk freeriders aan; adviesbureaus, aannemers en transportondernemers die het niet zo nauw nemen met de regelgeving. Maar hoe omvangrijk is de illegale grondhandel eigenlijk? En hebben handhavers er grip op? Ketenhandhaving lijkt een succesvol wapen.

Ethanol maken van reststoffen

Hoe innovatief is de afvalsector? Vakblad Afval! speurt naar technologische doorbraken, zoekt de initiatiefnemers op en schat samen met hen de realisatiekansen in. Aflevering 21: ethanolproductie uit reststromen.

Cradle to cradle: zonder afval geen overbevolking

Tijdens 'Challenging the future', de jaarconferentie van de ISWA/NVRD afgelopen september, stond het sluiten van de kringloopketen centraal. Dat leidt immers tot duurzaam afvalbeheer en helpt tegelijk andere milieuproblemen op te lossen. Maar de vraag 'hoe' zal een volgend congres moeten beantwoorden.

En profil: Jan Robert van Veen


De hink-stapsprong van slib naar bouwstof

Eind juni kwam met een uitspraak van de Rechtbank in Amsterdam een einde aan een complexe zaak. De rechter oordeelde dat Waternet een partij slib ten onrechte had aangeboden als secundaire bouwstof, omdat het om afval ging. Maar tot een veroordeling kwam het niet. Zelden is er volgens ingewijden zoveel en zo langdurig over een partij slib nagedacht. Een analyse van de gebeurtenissen door een van hen.

Geen overtreding; toch bestuursdwang?

Als een vergunningvoorschrift wordt overtreden kan het bevoegd gezag een bestuursdwangaanschrijving aan de overtreder sturen. Maar ook voordat een overtreding is begaan kan er worden opgetreden. Dat overkwam Top Moerdijk Beheer: een geval van preventieve bestuursdwang.

DELTA en biomassa: een duurzaam koppel

Biomassa is een verzamelbegrip voor organische reststromen die na bewerking aangewend worden als energiedrager. Op hoofdlijnen beschikt DELTA samen met dochteronderneming Indaver uit Vlaanderen over 650.000 ton biomassa. Van Ieper in Vlaanderen en Well in Limburg tot Alphen aan de Rijn in Zuid-Holland en Nieuwdorp in Zeeland.

'Aanbesteding in het groen'

Voor het eerst trekken lokale overheden samen op in de aanbesteding van een bio-energieproject. Twaalf gemeenten in de regio Breda willen hun gezamenlijke groenafval inzetten voor het opwekken van duurzame energie. Het samenwerkingsverband Milieu & Afval Regio Breda (MARB) begeleidt het proces en krijgt ondersteuning van het programma Duurzame Energie Nederland (DEN) van SenterNovem.

Recyclingsamenleving hangt nog op venijnige details

Volgend jaar begint de laatste besluitronde over de nieuwe Afvalstoffenrichtlijn. De Europese afvalbedrijven zijn over het algemeen tevreden over de standpunten van Parlement en Raad. De basis is dan ook goed, maar enkele details liggen nog flink onder vuur.

Nieuw afnetsysteem vergroot veiligheid

Al jaren breken diverse organisaties het hoofd over het afdichten van 'open top' afzetcontainers. Het werk is niet populair bij chauffeurs, met name vanwege de gevaren die op de loer liggen, zoals valpartijen met alle gevolgen vandien. VBK Covering uit het Brabantse Deurne komt nu met een nieuw afnetsysteem dat de grootste problemen oplost en zorgt voor een goede afdichting van de container.

Eén toezichtloket, twee of zelfs drie?

Eenduidig toezicht, zullen we het eindelijk gaan beleven? Gaan alle relevante partijen, door de wet aangewezen als handhaver, samenwerken? Is het überhaupt te coördineren, verschillende instanties met verschillende bevoegdheden op het gebied van zowel de vergunningverlening als de handhaving? En met welk(e) loket(ten) krijgen vervoerders van afvalstoffen te maken?