U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! oktober 2008
Managers maken veel verwachtingen van hun medewerkers niet waar. Het gat tussen verwachtingen en realiteit blijkt namelijk aanzienlijk. Toch heeft zeventig procent van de medewerkers - ondanks de tekortkomingen - nog steeds vertrouwen in zijn manager. De afvalsector lijkt geen uitzondering te zijn.
Van Vliet Trucks Holland B.V. in Nieuwerkerk a/d IJssel is wereldwijd één van de grotere leveranciers van gebruikte bedrijfswagens. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1953. De heer B.C. van Vliet begon met de verkoop van een enkele bestelwagen, wat uitgroeide tot het wereldwijde concern van dit moment.
Het wagenpark professionaliseert. Door standaardisatie, betere werkplaatsen, efficiënte uitbesteding en goede opleiding van chauffeurs, staan afvalvoertuigen tegenwoordig bijna fulltime ter beschikking van planners. Het startklaar houden van die wagens tegen lage kosten, is in een notendop de taak van wagenparkbeheerders. Elke minuut dat huisvuilwagens en ander materieel in de garage staat, is er één te veel.
Jean-Louis Borloo, de Franse minister van Ecologie, kwam in september veelvuldig in het nieuws vanwege uitgelekte plannen over de vergroening van de belastingen. Hij wilde een bonus-malusregeling snel uitbreiden naar andere productgroepen en een zogenaamde Pique-nique-belasting invoeren op wegwerpartikelen.
Het is het Duitse KS-Recycling GmbH uit Sonsbeck gelukt om een inzamelvergunning van afgewerkte olie te krijgen. VROM-minister Jacqueline Cramer had het regeneratiebedrijf een vergunning geweigerd, maar de Raad van State besliste anders: aan een bedrijf dat olie volgens de minimumstandaard gaat verwerken, mag een inzamelvergunning niet geweigerd worden.
De nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) is 1 juli in werking getreden. De wet heeft niet alleen gevolgen voor planologische instrumenten, maar ook voor de vergunning op grond van de Wet milieubeheer. Bij beoordeling van die vergunning moet het bevoegd gezag er nu ook voor zorgen dat er geen strijd ontstaat met regels op grond van de Wro. Belangrijke vraag daarbij is of het bedrijf past in het bestemmingsplan.
Gemeenten en private bedrijven zoeken naar goede constructies voor publiek-private samenwerkingen (PPS), zoals voor de inzameling, verwerking en verbranding van hun afval. Om meer duidelijkheid te scheppen publiceerde de Europese Commissie een Europese leidraad.
Toen nascheiding van kunststoffen toch een vergoeding uit het Afvalfonds kreeg, leek er eindelijk rust te komen rondom het Verpakkingsakkoord. De stilte was echter van korte duur. De Tweede Kamer nam namelijk het amendement-Poppe (SP) aan: gemeenten mogen het opruimen van zwerfafval niet uit de afvalstoffenheffing betalen. Een doorn in het oog van de VNG.
Mijn bijdrage in Afval! nummer 6 onder de titel 'Grondig bekeken' leverde reacties op. Of dat nu komt omdat ik een onjuiste voorstelling van zaken heb gegeven of juist een juiste, weet ik niet. Ik kom er in ieder geval nog even op terug.
Ontpiepen, knagen, breken, knijpen, immobiliseren. Het bouwafval dat de poorten van Recyclingmaatschappij Vijfhoek Flevoland BV in Almere binnenkomt, krijgt het flink te verduren. Aan het rijtje bewerkingen kan straks een nieuwe worden toegevoegd: vergassen. Eén procédé op het terrein blijft geheim, maar het resultaat is wel bekend: het zeefzand belandt als deklaag op de stort.
Eind augustus is een nieuwe publiekscampagne gestart die kwetsbare verkeersgebruikers - zoals studenten en ouderen - moet wijzen op de gevaren van de dode hoek. Er zijn camera's en piepsignalen op de markt, en er liggen voorstellen om kruispunten anders in te richten.