Het is tijd om iets te doen, was de insteek van Time2act, waar het netwerk ACT Global officieel werd opgericht. Gisteren was op National Geographic Channel vanuit de schouwburg van Leeuwarden en vanaf de Universiteit Twente de uitzending van 'Plastic soep'.
De uitzending maakte deel uit van een driedaags evenement,
Time to Act, rondom duurzaamheid. Centraal stond het probleem van
kunststof in de oceanen en zeeën. ACT Global is een netwerk dat zich
richt op het het groot maken van oplossingen in plaats van problemen groot
te maken. Zowel aan de Universiteit Twente (het T-Xchange Virtual Reality
lab) als op een nieuw instituut in Friesland (War Room Afsluitdijk) wordt
door jong en oud nagedacht over het probleem van kunststof zwerfvuil op
zee, dat niet vergaat. Het meeste komt in zee terecht via de rivieren.
Gisteren schoven onder anderen de ontdekker van het plasticprobleem
kapiteit Charles Moore, de auteur van het boek Plastic soep en Michael Braungart aan. Braungart zei dat
Friesland goed op weg is, maar dat Limburg veel verder is. "Wat Friesland
voor de zee doet, doet Limburg voor het land. Daar maken ze gebouwen die
de lucht schoonmaken. Die hebben niet een nul-emissie, maar een positieve
emissie. Ze maken dingen beter. We zijn met te veel mensen op deze planeet
voor een nul-emissie."
Kapiteit Charles Moore ontdekte de 'plastic soep' per toeval, vertelde
hij. Toen hij een kortere weg nam tijdens een wedstrijd in de Stille
Oceaan, was de golfslag en stroming toevallig erg kalm doordat er elders
een orkaan was. "Steeds opnieuw zag ik hier en daar een stuk plastic boven
komen drijven." Dat maakte hem nieuwsgierig. "Hoeveel afval dat door
mensen is gemaakt, zit er eigenlijk in de zeeën?"
In de uitzending van National Geographic Channel bleek verder dat de
plastic soep niet een drijvend soort eiland is waar je bij wijze van
spreken op kunt lopen. Het plastic wordt afgebroken in steeds kleinere
deeltjes, maar vergaat nooit. Kapitein Moore werd gevraagd naar een
oplossing en hij zei van onder zijn hoedje dat gemaakt was van
supermarkttasjes dat we minder moeten gebruiken: "less is more".
Acteur Bartho Braet riep op de Dag van de Aarde op om net te doen als de
vrijwilligers die achter hem het strand schoonmaakten en "je rommel op te
ruimen".
Time2act is verzorgd door Gorilla Media Group.
Meer informatie:
www.actglobal.nl/time2act