U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! mei 2011
Als het aan het kabinet ligt, sneuvelen zowel de verpakkingen- als de afvalstoffenbelasting. Dat blijkt uit de Fiscale Agenda van staatssecretaris Frans Weekers. Het schrappen staat haaks op de eerder ingezette 'vergroening van het belastingstelsel' en het principe 'de vervuiler betaalt'. De vraag is echter hoe negatief de milieueffecten zijn.
Nascheiding van kunststoffen is een jonge techniek, waarover vele meningen en standpunten de ronde doen. Recent verschenen van twee wetenschappelijke instellingen twee rapporten: over de nieuwe nascheidingsinstallatie in Wijster en over het sorteren van het nagescheiden materiaal.
Alle bedrijven moeten al hun papier en karton scheiden. Volgens de oudpapierbranche doen ze dat ook. Want hoewel de waarde van papier in de tijd erg varieert, apart laten ophalen is altijd goedkoper. Toch zal de markt voor oud papier en karton in de toekomst afnemen. Tijd om de keten te sluiten.
Ze zouden de toekomst van plastic verpakkingen moeten zijn: composteerbare en biologisch afbreekbare kunststoffen, vaak gemaakt van maïs of suikerriet. Niet iedereen ziet er echter heil in en er is veel onduidelijkheid rond de nieuwe plasticsoorten.
Is baggerslib, afkomstig van een baggerslibdepot dat gebruikt wordt om een voormalige stortplaats af te dekken, wel of geen afvalstof? De economische strafkamer van de rechtbank in Middelburg oordeelde onlangs van niet. Het ziet ernaar uit dat die uitspraak in strijd is met het Europees recht.
Robert Paul Fennema, directeur Leger des Heils ReShare, kledinghergebruik.
Op de snelweg halen we ze af en toe in; vrachtwagens met achterop twee grote blauwe containers, getooid met de naam Handex. In de containers kunnen alle soorten afval, van papier tot plastics, van sloophout tot runderhaar. Handex is een expeditiebedrijf. “Wij vormen de schakel tussen aanbieder en eindverwerker”, aldus eigenaar Jeroen Keetbaas.
Peute Papierrecycling BV is specialist in de verwerking van oud papier en karton. Het bedrijf is gevestigd in Dordrecht; gelegen nabij de Rotterdamse haven, met een prima ontsluiting via de weg en mogelijkheden voor transport over water.
De Wabo brengt voor afvalbedrijven die een milieuvergunning nodig hebben extra onzekerheid met zich mee. De uitkomst van juridische procedures zal moeilijker te voorspellen zijn. Dat heeft te maken met een verruiming van de onderdelenfuik.
Sponsoring is allang niet meer het speeltje van de baas. Versterken van het schone, groene en gezonde imago, daar gaat het om. Afvalbedrijven kunnen veel goodwill kweken, maar dan moeten ze wel de juiste keuzes maken.
Natuurlijk. Wie alles begrijpt, verbaast zich nooit. Elke uitkomst werd immers al eens doordacht. Voorzien. Ingecalculeerd wellicht. Ik blijf mij echter verbazen.