Uit de inhoud van Vakblad Afval! april 2003

Herijken en renoveren

Minister Kamp en staatssecretaris Van Geel hebben eind vorig jaar aangegeven het grote aantal VROM-regels te willen beperken. In lijn met het Strategisch Akkoord van het demissionaire kabinet Balkenende moeten onnodige regels en bureaucratie worden teruggedrongen. Op zich een logische gedachte; de beide paarse kabinetten hadden immers al fors ingezet op het snoeien in de administratieve lasten voor het bedrijfsleven, een exercitie die overigens weinig succesvol was. Van de voorgenomen 25 procent reductie werd een schamele 6 procent gerealiseerd.

Service is het managen van verwachtingen

Wagenparkbeheer is niet uitsluitend een zorg voor de gebruiker. Leveranciers zien ook een rol voor zichzelf weggelegd. Niet alleen om zorgen bij klanten weg te nemen. Service van wieg tot graf geeft kostenreductie voor de gebruiker en kennis van de markt voor de leverancier. Geesink ontwikkelde er zelfs een concept voor.

Dienstverlener moet onafhankelijk zijn

Voertuigbeheer is geen kernactiviteit voor organisaties die het afval inzamelen. Dat stelt Egon Hogenboom marketing manager van Techno Service Nederland. “Als dienstverlener moet je onafhankelijk zijn.”

Onderhoud en reparatie op één plek

"Over tien jaar zullen er nog hooguit twintig regionale werkplaatsen zijn." Dat voorspelt technisch directeur van Aratech, Henk Ledderhof. "De klant groeit toe naar een total-service-provider. Dat zie ik niet alleen bij de grote particuliere bedrijven, ook reinigingsdiensten willen dat."

One-stop-shopping is nog lange weg

Het ideale toekomstbeeld van van Gansewinkel wordt beheerst door one-stop-shopping: een compleet voertuig, chassis en opbouw, kopen bij één leverancier. De markt is nog niet klaar voor deze mate van integratie en hetzelfde geldt voor onderhoud. Dus voorlopig blijft van Gansewinkel veel zelf doen.

GFT-structuur geen doel op zich

Begin jaren negentig is in Nederland de gescheiden inzameling van GFT-afval voortvarend ter hand genomen. Tien jaar later staat de verwerking ervan flink onder druk. Een goed moment om de balans op te maken en conclusies te trekken voor de toekomst. Eén ding moet daarbij voorop staan: heilige huisjes lossen niks op.

Vliegassen in zoutmijnen: nuttige toepassing

Er lijkt een einde te komen aan een jarenlange discussie over de toepassing van vliegassen in zoutmijnen. Onlangs deed het Hof van Justitie een uitspraak die erop wijst dat dit wel degelijk nuttige toepassing betreft.

HIER en DAAR wat afval

Onze Lieve Heer heeft vele kostgangers, die allemaal afval produceren. Gezamenlijk houden ze daarmee een leger anderen aan het werk en beïnvloeden het aanzien van hun omgeving. Wilmie Geurtjens geeft haar kijk op de wondere afvalwereld.

Stortgasbenutting in China

De succesvolle aanpak in Nederland van stortplaatsen met stortgasbenutting in de jaren negentig van de vorige eeuw blijkt een exportproduct. Op verzoek van UNDP (United Nations Development Program) hebben Novem, Grontmij en Royal Haskoning samen met Chinese counterparts een actieplan opgesteld voor beter storten, stortgasonttrekking en benutting. Inmiddels is de Chinese overheid met de implementatie gestart.

Aanbesteden in de praktijk: tips en valkuilen

'Goed' aanbesteden (door opdrachtgevers) en 'accuraat' inschrijven (door inschrijvers) laat zich enkel in de praktijk leren. Kennis van de aanbestedingsregels is daarbij vanzelfsprekend nodig. Ook de jurisprudentie is belangrijk, met name omdat in uitspraken van rechters en arbiters duidelijke 'tips en valkuilen' zijn te vinden. Een korte 'tour d' horizon' langs voor de afvalbranche belangrijke uitspraken.

Wie maakt de laadruimte schoon?

Op 1 januari 2003 zijn de beleidsregels ten aanzien van verpakking en vervoer van asbesthoudende grond versoepeld. In bepaalde gevallen mag het vervoer in plaats van in 'big bags' plaatsvinden in gesloten kippers. Nadeel hiervan is de verontreiniging van met name de binnenkant van het voertuig en de onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid hiervoor.

Nieuwe politiek

Begin februari plofte het LAP (Landelijk Afvalbeheerplan) op de deurmat. Hoewel Afval-Nederland niet echt werd verrast met dit lijvige boekwerk, was het toch een symbolisch moment; een jarenlange voorbereiding werd met deze publicatie afgesloten. In zijn bege-leidend schrijven meldde staatssecretaris Van Geel dat het geen eenvoudige klus was geweest. Hij verwees daarbij naar de vele en indringende discussies die plaatsvonden en het feit dat dit LAP het onverwachte einde van twee kabinetten heeft meegemaakt. Het LAP is daarbij niets bespaard gebleven; het werd controversieel verklaard en moest onder het juk door van het Strategisch Akkoord. Van Geel besloot zijn brief met de mededeling dat het niet gelukt is om iedereen tevreden te stellen. Dat is begrijpelijk. Iedereen heeft zo zijn eigen stokpaardjes en die kunnen zelfs in onze polder niet allemaal met succes wor-den bereden.