De internationale milieuvakbeurs in het Franse Lyon heeft dit jaar weer een groot aantal bezoekers getrokken.
De verwachtingen waren daarover gespannen. Twee jaar geleden viel de beurs voor een groot deel letterlijk in de sneeuw. Veel bezoekers lieten het door een hevige sneeuwstorm op het laatste moment afweten of wisten het beurscomplex niet te bereiken. De organisatie heeft de indruk dat die mensen het nu niet nogmaals hebben laten afweten, maar zelfs in grotere getalen zijn gekomen. Vooral de hoeveelheid bezoekers uit het buitenland is toegenomen.
Christiana Rabusin, die bij Pollutec verantwoordelijk is voor new business, schrijft het succes van de beurs toe aan de intensieve begeleiding van bezoekersgroepen. Voor iedere show worden thema's geselecteerd die innovatief en actueel zijn. Bezoekers en standhouders worden vervolgens intensief benaderd in een campagne die doet denken aan een verkiezingscampagne. Zo werden bezoekers die zich voor het gratis excursieprogramma in de regio hadden aangemeld allemaal nagebeld. Daarbij richten ze zich naast Frankrijk vooral op een aantal snel opkomende landen. De komende tijd zijn dat bijvoorbeeld Noord- en West-Afrika en Latijns Amerika.
De indruk van het grote aantal bezoekers wordt bevestigd op de beursvloer. Zelfs de eerste dag was drukker dan normaal en woensdag en donderdag was het afgeladen vol. Tevredenheid heerst dan ook op de Nederlandse stands. Marc Abbas, die met GMT voor het eerst op Pollutec Lyon staat, verbaast zich over het bezoek en de kwaliteit ervan. Hij heeft net een kantoor in Frankrijk geopend, omdat de vraag naar diftar en containermanagement daar aan het toenemen is. Ook de mensen van Knapzak, die al jaren in Lyon aanwezig zijn, spreken van een uitstekende beurs. Daarnaast beleefden Boa/Nihot – ook altijd aanwezig op de beurs - goede beursdagen, evenals Bollegraaf. Deze laatste kreeg veel belangstelling voor een nieuwe sorteerrobot, die volgend jaar op de markt komt.
Pollutec Lyon beleeft vandaag haar afsluitende dag.